Business Town

CUM SA INCEPI O AFACERE IN ROMANIA: UN GHID COMPLET

Dacă ai deja o idee de business, i-ai testat potențialul și ți-ai găsit motivația să investești bani și timp pentru a o valorifica, este timpul să faci următorul pas: un plan de acțiune complet. Indiferent de domeniul de activitate sau de specificul afacerii tale, sunt câțiva pași pe care trebuie să-i faci pentru a-ți materializa ideea și a-ți crește șansele de a o transforma într-un succes.

Care sunt pașii de parcurs ca să începi o afacere?

1. Alege domeniul de activitate

Dacă nu ai încă o idee de afacere, dar vrei să treci de la statul de angajat la cel de antreprenor, poți începe gândindu-te la ceea ce știi deja să faci sau la o pasiune pe care o ai. Apoi e bine să-ți testezi ideea pentru a o valida și să definești publicul căruia i te vei adresa cu produsele sau serviciile tale.

Următorul pas este să analizezi cu mare atenție domeniul de activitate în care urmează să se înscrie business-ul tău, sau, în termeni mai specifici, piața. O bună cunoaștere a concurenței te va ajuta să-ți ajustezi și să îți adaptezi ideea, să stabilești prețul, precum și strategia de vânzare și pe cea de promovare. Este, așadar, un pas pe care nu ar trebui să îl treci cu vederea.

Un alt aspect important în ceea ce privește domeniul de activitate, este cunoașterea legislației specifice. Dacă vrei, de exemplu, să vinzi burgeri într-o rulotă, de stradă, va trebui să obții niște avize și autorizații din partea mai multor autorități ale statului, iar asta durează de obicei câteva luni.

2. Stabilește suma pe care ești dispus să o investești

Este important să știi de câți bani ai nevoie pentru a-ți pune în aplicare ideea pentru ca apoi să poți să identifici și sursele de finanțare. Stabilirea investiției inițiale depinde foarte mult de specificul business-ului tău. Dacă urmează să faci producție, trebuie să iei în calcul costurile cu utilajele, închirierea sau cumpărarea unui spațiu, materiile prime, utilitățile și salariile. Aceste date vor reieși destul de clar din planul de afaceri, pe care iată de ce este util să îl faci.

În cazul în care business-ul tău se axează pe oferirea de servicii, atunci investițiile pot fi mai mici, dar este la fel de important să ai o estimare a costurilor.

3. Creează un plan de afaceri

Planul de afaceri este necesar pentru că te ajută să ai o viziune de ansamblu asupra afacerii tale și îți poate fi de folos mai ales în momentele dificile, dar te poate ajuta și pentru a-ți stabili etapele de dezvoltare.

Planul de afaceri devine obligatoriu însă în situația în care cauți investitori sau vrei să accesezi un credit bancar sau finanțare europeană. Găsești pe internet mai multe modele de unde poți să te inspiri, iar în cazul în care aplici pentru un credit sau un program de finanțare guvernamental cum este Strat-up Nation, poți primi chiar un model pe care trebuie să îl completezi.

4. Alege locația

În funcție de specificul business-ului tău, spațiul unde urmează să îți desfășori activitatea ar putea fi în topul priorităților tale. Dacă intenționezi, de exemplu, să-ți deschizi un restaurant, probabil cu asta ar trebui să începi, ca să iei în calcul chiria și eventualele amenajări atunci când îți calculezi costurile. Ține cont de faptul că, de obicei, proprietarii cer chiria în avans pe 1-3 luni sau garanții. Cu aceeași situație de vei confrunta și în cazul în care cauți un spațiu de producție sau de depozitare.

Dacă ai în plan să oferi servicii sau te gândești la un business online, spațiul nu va reprezenta o problemă, mai ales dacă locuiești într-un oraș mare, unde sunt disponibile multe spații de birouri. Dar chiar și așa, trebuie să analizezi piața și să ceri mai multe oferte, iar asta necesită timp.

5. Parcurge pașii legali pentru a înființa firma.

Pentru a te apuca de treabă e nevoie să dobândești personalitate juridică, adică să îți înființezi o firmă. Dacă nu vrei să pierzi timpul cu aspectele birocratice, poți apela la o firmă specializată.

Indiferent de varianta pentru care optezi, trebuie să alergi un nume pentru firmă și să verifici dacă este disponibil, să vezi dacă e un domeniu .ro disponibil, să stabilești ce tip de firmă deschizi (PFA, întreprindere individuală, SRL sau SA). Dacă nu știi care formă este mai potrivită pentru afacerea ta, te poți consulta cu un contabil. În plus, trebuie să stabilești obiectul de activitate principal și secundar, potrivit codului CAEN.

5. Marketing și branding

Chiar dacă nu ai un business online, trebuie să ai prezență online. Asta înseamnă că trebuie să ai un site de prezentare a companiei și a produselor sau serviciilor pe care le oferă, precum și prezență în social media. Pentru că ești la început de drum și trebuie să ții sub control costurile, poți apela la freelanceri, atât pentru designul site-ului și al logo-ului, cât și pentru administrarea paginilor de social media.

Logo-ului și numelui de brand trebuie să le acorzi cea mai mare atenție pentru că reprezintă identitatea ta vizuală, adică imaginea și numele cu care te vor asocia viitori clienți. Nu este obligatoriu ca numele de brand să coincidă cu numele firmei.

Dacă bugetul îți permite, nu ar fi rău să apelezi la o agenție specializată pentru o viziune integrată și o mai bună coerență a imaginii și comunicării pentru compania ta.

Acte necesare să începi o afacere

Documentele necesare înființării unei firme depind de tipul de companie pe care îl alegi. Dar în principiu, trebuie să întocmești următoare documente:

  • rezervarea denumirii firmei la Oficiul Național al Registrului Comerțului;
  • act constitutiv;
  • cazier fiscal al asociaților și administratorului;
  • contractul de sediu social (închiriere, subînchiriere, leasing imobiliar, comodat);
  • acordul asociației de proprietari și al vecinilor (dacă e cazul)
  • copie buletin al asociaților și al administratorului;
  • specimen de semnătură al administratorului firmei;
  • declarații pe proprie răspundere ale asociatului/ administratorului că poate îndeplini calitatea respectivă;
  • dovada depunerii capitalului social la o bancă.

Planul de afacere

Un plan de afaceri diferă în funcție de domeniul de activitate și de specificul activității companiei tale, dar ar trebui să cuprindă cel puțin următoarele elemente:

  1. Rezumat: prezentarea pe scurt a afacerii și a obiectivelor companiei tale.
  2. Prezentare generală: oferi mai multe detalii despre ideea ta de business, despre soluția identificată pentru o problemă reală sau o nevoie, dar și care sunt avantajele tale competitive care te vor ajuta să te diferențiezi pe piață.
  3. Analiza pieței: evaluare, definirea publicului țintă, trenduri, principalii competitori.
  4. Strategia de marketing și vânzări.
  5. Echipa de management și operațiuni: detalii cu privire la felul în care este organizată compania și stilul de management.
  6. Analiză financiară: estimarea cheltuielilor, a veniturilor, necesarul de flux de numerar și alte aspect financiare
  7. Anexe: CV-uri, brevete, licențe sau scrisori de referință (dacă e cazul).

Afacere online vs afacere offline

La modul ideal, în funcție de specificul afacerii tale, este bine să ai atât o prezență fizică, cât și una online. Bineînțeles că acest model nu se pretează oricărui tip de business, dar dacă, de exemplu, afacerea ta vizează consumatorul final al produsului sau serviciului, este bine să o iei în calcul această variantă pentru a ajunge la o categorie cât mai mare de public.

Dacă vrei ca mai întâi să îți testezi ideea, poți începe printr-o prezență online. În primul rând pentru că este mai ieftin. Nu trebuie să închiriezi spații de comercializare, iar numărul angajaților este mai mic. În plus, un magazin online este deschis 24/7, iar clienții nu depind de orele de funcționare ale unui magazin fizic. Totodată, variantele de promovare sunt multiple și pot avea costuri mai scăzute.

Trebuie să analizezi cu foarte mare atenție variantele pe care le ai la dispoziție și să pornești la drum având o strategie de marketing bine pusă la punct.

Pe de altă parte, o afacere offline, mai ales în cazul unui magazin are avantajul că produsele pot fi văzute de clienți înainte de a le cumpăra. De asemenea, clientul are acces mult mai repede la produs, spre deosebire de livrările prin curierat în cazul unei comenzi online care poate dura între 3 și 5 zile.

Ambele variante au avantajele și dezavantajele lor, iar pentru a-ți consolida business-ul este bine să ai în vedere să le dezvolți pe amândouă, dacă nu de la început, măcar ulterior.

Deschiderea unui business comportă multe aspecte la care trebuie să te gândești cu ceva timp înainte. Planificarea, în special a costurilor, este esențială pentru a-ți crește șansele de a-ți transforma ideea într-o afacere de success.

SURSA: https://transferwise.com/ro/blog/cum-sa-incepi-o-afacere-romania

Comments

mood_bad
  • No comments yet.
  • Add a comment